Projectupdate
Klachten serieus genomen
Stukgereden bermen worden hersteld en verstevigd
Sinds vorig najaar bereiken ons klachten dat bij smalle nieuwe weggedeelten de bermen niet voldoende bestand blijken tegen uitwijkend wegverkeer. Bij slecht weer leidt dat tot vervelende moddertaferelen. Deze plekken worden nu verstevigd. Integraal omgevingsmanager Arjan Bouwmeister legt uit waarom het even duurde voordat we aan de slag konden.
”Een berm die net is aangelegd, is gewoon minder stevig dan eentje die er al jaren ligt”, trapt Arjan af. “Bij een bestaande berm is het water al uit de grond getreden en is de grond goed ingeklonken. Bovendien zit er vaak begroeiing op en dat zorgt ook voor meer stabiliteit. Een nieuwe berm kun je qua stevigheid vergelijken met de aarde in je tuin. Daar moet je ook niet met een auto of vrachtwagen overheen willen rijden.” Toch is dat wel wat gebeurt op sommige gedeelten van de nieuwe wegen die na het versterken van de dijk zijn aangelegd. “Het gaat dan bijvoorbeeld om lokale wegen die naar woningen leiden”, vertelt Arjan. “Dat zijn geen grote doorstroomwegen. Deze zijn bewust smal gehouden vanwege het kleine aantal auto’s dat er overheen gaat, én als ontmoediging om daar hard te gaan rijden.”

Arjan:
”Een berm die net is aangelegd, is minder stevig dan eentje die er al jaren ligt”
Passen en meten
In de praktijk blijkt echter dat sommige weggedeelten anders worden gebruikt dan bedoeld. “Als twee vrachtwagens elkaar dan moeten passeren, is het best even passen en meten”, ervaart Arjan. “Ze moeten dan uitwijken in de berm en dat trekt sporen, waardoor de weg bevuild raakt. Gaat het dan regenen, dan wordt het een glibberige modderpoel. Nadat we hier vorig jaar meldingen over binnenkregen, hebben we de bewuste delen netjes schoongemaakt, zodat ze weer goed begaanbaar waren. Maar ja, daar los je het probleem natuurlijk niet mee op.”


Potjes en partijen
Wat wél een duurzame oplossing is, is om deze bermgedeelten te versterken. Dat gaat nu ook gebeuren, maar het had letterlijk wat voeten in de aarde voor het zover was. “Ik snap goed dat mensen zich afvragen waarom dit zo lang moest duren”, zegt Arjan. “Maar de verantwoordelijkheid voor het wegenbeheer ligt in Noord-Holland momenteel gecompliceerd. Tot nu toe ging HHNK (Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier, red.) daarover, maar die dragen dat stapsgewijs over aan de diverse gemeenten. Het beheer verkeert dus in een soort tussenfase. Als Alliantie Markermeerdijken voeren wij wel de wegwerkzaamheden rond de dijkversterking uit, maar wij zijn eigenlijk alleen verantwoordelijk voor het watervéilig maken van de dijk. We hadden dus te maken met verschillende potjes en partijen. Dat maakte het knap ingewikkeld.”
Arjan:
”Ik snap goed dat mensen zich afvragen waarom dit zolang moest duren”
Granulaat en grasbetontegels
Uiteindelijk zijn alle partijen er toch uitgekomen en zijn we als Alliantie Markermeerdijken na de bouwvak van 2025 begonnen met het verstevigen van de bermen waar dat nodig is. “Bij Uitdam is het gedeelte vanaf de Zeedijk tot Europark inmiddels versterkt met granulaat”, vertelt Arjan. “Dat zijn korrels gemalen puin die worden vastgetrild. In afstemming met de gemeente Amsterdam zijn we bij de Uitdammerdijk tussen Uitdam en Durgerdam vanaf de zomer begonnen met het plaatsen van grasbetontegels. Dat zijn betonnen tegels met gaten erin, waar gras doorheen kan groeien – je ziet ze ook wel eens op parkeerplaatsen.” Eind goed, al goed dus? “Zeker”, antwoordt Arjan. “We weten echter nog niet precies wanneer we klaar zijn met de werkzaamheden. Hoe sneller, hoe beter natuurlijk, maar het hangt van verschillende factoren af. Dat vraagt dus nog even wat geduld van omwonenden, maar het gaat goed komen. Nu de dijkversterking langzaam aan het einde nadert, willen we het overal waar we aan het werk zijn geweest netjes achterlaten. Dus ook bij de wegen. En al heeft het even geduurd, we zijn er nu volop mee aan de gang.”