“HET LIEFST WAREN WE EERDER WEGGEWEEST"
Planning afbouw zuidelijk deel project aangepast

Reijer Baas, lid Alliantiemanagement
Voor module 13 (De Nes en Opperwoud), 14 (Uitdam Dorp) en 15 (Uitdammerdijk) gaan de afbouwwerkzaamheden van de Alliantie Markermeerdijken op een ander moment plaatsvinden. Dat is het traject tussen de N518 richting Marken, tot Durgerdam. Door de wijziging zal module 13 grotendeels in 2023 afgebouwd zijn, module 15 in 2024, 2025 en 2026 en module 14 in 2026. Woensdagavond 7 december jl. zijn bewoners, ondernemers en andere belanghebbenden van deze modules tijdens een informatiebijeenkomst op de hoogte gebracht. Waarom past AMMD de planning van de werkzaamheden aan? “Helaas zien we dat in modules 14, Uitdam Dorp (zuidelijk deel), en 15, Uitdammerdijk, de grond langzamer op sterkte komt dan we hadden verwacht. We vinden dat heel jammer, vooral voor de bewoners die nu nog langer bouwactiviteiten om zich heen hebben en niet de rust waar ze naar uitkijken”, zegt Ricardo Nuijens, omgevingsmanager deelgebied Zuid. Hij gaf woensdag 7 december de presentatie waarin de nieuwe volgorde van afbouwen werd gepresenteerd. “In module 15 kunnen we op dit moment niet starten met het afbouwen van de dijk, de grond moet eerst op sterkte komen, stabiel en in evenwicht zijn. We werken daar met een smalle dijk tussen twee wateren in, een diep gelegen polder en zeer slappe ondergrond. Delen van deze module zijn daarom extra gevoelig voor instabiliteit bij de noodzakelijke ophoogslagen die de ondergrond sterk moeten maken. Ook duurt het op sommige plekken vervolgens langer voor de ondergrond om sterk te worden. Omdat stukken van deze module niet via alternatieve routes door het achterland bereikbaar zijn, kunnen we - anders dan bij noordelijker gelegen modules - niet makkelijk om plekken heen die vertraging in de sterkteontwikkeling hebben of waar instabiliteit optreedt. Dit zorgt ervoor dat we op dit traject nu een aangepaste planning hebben”, legt Ricardo uit. “Daarom hebben we besloten om af te bouwen waar dat mogelijk is en in module 13 te beginnen. Zodra het kan, gaan we afbouwen in module 15, vervolgens werken we omhoog richting module 14", legt Ricardo uit. “We kunnen helaas niet eerder ook in module 14 beginnen, door onder andere de ecologische beperking die wij hebben vanuit de wet natuurbescherming en omdat we de werkbaan nodig hebben die daar loopt.” Leefbaarheid omwonenden Een meerderheid van de bewoners langs de dijk was teleurgesteld door de berichtgeving over de aangepaste werkvolgorde en zijn bezorgd over het effect op de leefbaarheid. Reijer Baas, Alliantiemanager: “We begrijpen die teleurstelling en zorg, die nemen we ook serieus. Niemand wil dit, ook wij niet, het liefst waren we eerder weggeweest. Er ontstaat nu echter wel een periode waarin we niet werken aan de dijk bij dorp Uitdam tot we in 2026 gaan afbouwen. We gaan in gesprek met de bewoners over de leefbaarheid gedurende deze periode.” Ook voor de bewoners in module 15 wordt gekeken naar de leefbaarheid ten tijde van onze werkzaamheden. De weg bij het Kinselmeer blijft tot eind 2024 afgesloten voor doorgaand verkeer. Reijer: “Hier hebben we vooral de focus op bereikbaarheid, die moet te allen tijde zo goed mogelijk zijn. Ook hierover zijn we in gesprek met omwonenden.”
