LMW NEDERLAND

”De uitvoerders weten ons goed te vinden”

Is er bij het dijkversterkingsprojcect iets kapot aan de bak van een shovel? Moet er iets gelast worden aan een damwandplank? Of is ergens een metalen trap op maat nodig? Dan gaat de telefoon bij Joeri Hoeve, directeur/eigenaar van Las- en montagewerken (LMW) Nederland in De Rijp. “Je moet heel flexibel kunnen reageren.”

Hoe zijn jullie bij dit project betrokken geraakt? “Wij maken veel zakbakens, daarmee is het begonnen. Dat zijn instrumenten waarmee je kunt meten hoever gestort zand is ingeklonken. We lassen die bakens in elkaar in onze werkplaats en ik durf wel te zeggen dat we met een productie van zo’n 30 tot 40 bakens per dag de enige in Nederland zijn die uit voorraad kunnen leveren. We zijn al bij veel grote projecten betrokken geweest, zoals de aanleg van de Westfrisiaweg. Sommige uitvoerders die bij deze projecten werkten, zijn nu bezig met de dijkversterking. Omdat we voorheen prettig hadden samengewerkt én wij scherp aan de prijs zijn, wisten ze ons bij dit project weer te vinden.” Heeft de Alliantie nog speciale wensen ten aanzien van die bakens? “Nou, we hebben al best wel bijzondere bakens ontwikkeld, onder meer eentje voor een dierenverblijf in Artis. Maar ze waren nog nooit zo groot als voor de Alliantie! Normaal gesproken is een baken zo’n 30 kilo, maar voor dit project hebben we ze wel gemaakt van 600 kilo.” Wat doen jullie nog meer voor de Alliantie? “Eigenlijk allerlei las- en montagewerk op locatie. Zo hebben we meegewerkt aan damwanden, maar ook hebben we diverse metalen trapbordessen voor zandstortschepen gemaakt. Als zo’n schip langs de kade komt en nog vol met zand zit, ligt het namelijk een stuk lager dan als het weer leeg is. Met zo’n metalen trap kunnen de medewerkers dan veilig van boord. Zo’n trap is maatwerk, dat zijn de leuke klussen. Ook doen we veel reparaties. Die meldingen komen bij mij binnen en ik stuur dan een van de vele jongens en meiden langs in busjes die we hebben rijden. Veel van hen zijn zzp’er, in dit werk is het belangrijk om flexibel te zijn.”

”Als er iets misgaat, wordt er niet meteen met het vingertje gewezen”

Waar ben je het meest trots op bij dit project? “We kregen het verzoek om een soort rol te maken voor het twaalf meter brede doek dat tussen het zand en de verzwarende stenen komt. De rol moest aan een hijskraan kunnen hangen. Dat ding hebben we zelf ontworpen en gemaakt.” Ga je wel eens kijken bij de werkzaamheden? “Jazeker. ’s Ochtends vroeg breng ik altijd meteen de bakens weg, voordat ze op de locaties aan het werk beginnen. Wij zitten in De Rijp, dus dat is maar een paar minuutjes rijden. Het is echt mooi om het werk zo te zien vorderen.” Wat maakt het project voor jou bijzonder? “Het is ontzettend fijn werken met de mensen met wie ik contact heb. Er gaat niet veel fout, maar áls er een keertje iets misgaat, wordt er niet meteen met het vingertje gewezen. Iedereen is gewoon heel behulpzaam en kijkt hoe we het kunnen oplossen. Dat heb ik in andere branches wel eens anders meegemaakt. Tot wanneer blijven jullie bij de dijkversterking betrokken? “Tja, reparaties houd je natuurlijk zolang het project loopt. Maar het is niet te zeggen. We hebben wel laatst nog een offerte gemaakt voor gietijzeren dijkpaaltjes. Dus misschien komt dat er nog aan, dat zou mooi zijn!”